تاثیرات تای چی در تقویت بدن و بهبود سلامتی

عملکرد تای چی چوان درتقویت بدن و بهبود سلامتی

۱- حفظ سلامتی سیستم عصبی و بهبود توانایی واکنش در مقابل تحریکات بیرونی
رفتار عادی انسانها توسط  سیستم عصبی کنترل میشود. همکاری بین مجموعه عضلات مختلف، عملکرد عضلات و ارگانها، و همکاری بین سیستم های مختلف بدن، و هماهنگی بین حالتهای درونی و بیرونی، همگی توسط لایه محافظ خارجی مغزی (کورتکس) کنترل میشوند. هنگام انجام تمرینات تای چی چوان، شما باید آرامش جسمی و روحی خود را حفظ کنید. در این شرایط قادر خواهید بود قابلیت کنترل خود را تقویت نموده، محرکهای خارجی را کاهش داده و باعث شوید دوره های هیجان و آرامش در مغزتان بطور متناوب و با ریتمی مشخص اتفاق بیافتد. بنابراین هیجان و آرامش مغزی بخوبی با یکدیگرهمکاری نموده و حسگرهای شما پیامهای بیرونی را بدقت دریافت میکنند. بدلیل بهبود عملکرد حواس و افزایش هوشیاری، بدن انسان قابلیت واکنش فعال خود را بهبود بخشیده و نسبت به پیامهای کلامی دقیق تر عمل خواهد کرد. این امر برای ایجاد واکنش مشروط و کامل کردن سیستم پیام دوم، بسیار مناسب بوده و براساس آن،(تای چی کار) قادر خواهد بود اطلاعات رشدی و پرورشی را بهتر فرا بگیرد یا کلیدها و تکنیکهای رفتاری را دقیق تر و سریعتر بدست آورد. کسانیکه اغلب به انجام این تمرینات میپردازند دارای انرژی فراوان، ذهنی آرام و تفکراتی سیستماتیک بوده و اشتیاق کاری و بازده آنها بوضوح افزایش می یابد. این متد تمرین که آرامش را در انجام کارها ترکیب می کند، بطور وسیع موجب تقویت سیستم عصبی شده و عملکرد مراکز عصبی را هماهنگ تر می نماید. بعنوان مثال درحالیکه مرکز حرکتی در لایه محافظ خارجی مغزی (کورتکس) و سیستم پیام دوم ، هردو در اوج هیجان میباشند، قسمتهای دیگر کورتکس در آرامش کامل بسر برده و در نتیجه موجب استراحت کافی مغز و رفع سریع خستگی ها  می گردد. استراحت کافی کورتکس مغزی برای کسانیکه دچار بیماریهای مزمن می باشند موجب رهایی از علائم آن بیماری شده و واکنشهای بازگشتی را حذف و باعث ارتقاء سطح سلامتی و رسیدن به اهداف درمان ریشه ای میگردد. همانگونه که همگان میدانند احساسات ، ارتباط بسیار نزدیکی با سلامتی دارند و حالت اعتدال بهترین حالت برای سالم ماندن است ولی زمانیکه هفت حالت شادی ، عصبانیت، نگرانی، اندیشناکی، غم، ترس، و شگفتی، بیش از حد باشند ممکن است صدماتی بر ما وارد کنند. این هفت حالت عوامل داخلی هستند که میتوانند مردمان را مریض کنند. برای مثال شادی بیش از حد برای قلب، عصبانیت برای کبد، نگرانی و اندیشناکی برای طحال، غم و غصه برای ریه ها، ترس برای کلیه ها و شگفتی بیش از حد برای کیسه صفرا مضر میباشند. وقتی این هفت حالت فراتر از حد معمول باشند بدن ما مورد حمله منابع بیماری زا یی همچون باد، سرما، گرما، خشکی، رطوبت و التهاب قرار خواهد گرفت و این  عوامل ما را از درون و بیرون مورد تاخت و تاز قرار داده و نهایتاً موجب بیماری خواهند شد. براین اساس ” قانون طب درونی” بر حفظ آرامش روحی تاکید داشته و این امر جزء ملزومات اصلی تمرینات تای چی میباشد. تنش، مشغولیت و سرعت زندگی در شهرهای مدرن تاثیرات منفی بسیاری مثل تنش فکری، شکنندگی روحی ، افکار پریشان و غیره را با خود به ارمغان آورده و تا حد زیادی تندرستی و کارآیی افراد را تحت تاثیر قرار داده اند. بمنظور کاستن از فشار و تنش فکری باید رفتارهای احساسی را آرام و متین انجام داده، از تاثیر عوامل داخلی بیماری زا کاسته و نهایتاً به سطح خوبی از سلامتی دست یافت. لازمه تمرینات، ایجاد آرامش و سکون ، کنترل ارادی خود و حتی الامکان رها کردن روح و جسم میباشد.
 ۲- تنظیم ساختار استخوانی، مفاصل و عضلات، بهبود قابلیت تمرینات فیزیکی
تای چی چوان با بهره گیری از متد حرکتی پیچش و چرخش، فشار فیزیولوژیکی متناسبی ایجاد می کند که باعث میشود استخوانها، مفاصل و عضلات بصورت سیستماتیک و همه جانبه ورزش داده شوند و علاوه بر این موجب افزایش قطر استخوانها و ضخیم تر شدن آنها می گردد. همچنین برآمدگی های ناهمگون سطح استخوانها را به عضلات چسبانده و ساختار استخوانی را ساماندهی و منظم تر می نماید. این تغییرات میتواند متابولیسم استخوانها را تقویت نموده و تاثیرات خوبی دراندامها و پیکربندیها از خود برجای بگذارد. با تغییرات ایجاد شده در اندامها  و پیکربندی ها، بتدریج استخوانها محکمتر و محکمتر شده و ظرفیت آنها در مقابل خم شدن، تحمل فشار، پیچش و غیره بیشتر خواهد شد.
حرکات آرام بخش پیچشی و چرخشی تای چی چوان میتواند باعث افزایش تراکم استخوانی و ضخیم تر شدن سطح آنها در ناحیه مفاصل شده، تاندون ها و لیگامنت ها را تقویت نموده، سطح اتصال استخوانها به عضلات را وسعت داده، محتویات استخوانمایه را غنی تر کرده، غضروف مفاصل را ضخیم تر و تعداد هسته های سلولی را در واحد حجم افزایش دهد. بعلاوه برای بالا بردن توان عضلات، میتواند مفاصل و استخوانها را محکمتر، زردپی ها و لیگامنت های اطراف حفره مفصل را انعطاف پذیرتر و دامنه حرکت مفاصل را وسیعتر نماید. بنابراین کسانیکه به این تمرینات می پردازند، نه تنها از انعطاف خوبی برخوردار خواهند بود بلکه پایه و اساس خوبی برای حرکات حمله ودفاع در خود بوجود خواهند آورد.
در کشش های متوالی و با رهایی آگاهانه، حرکات پیچشی و چرخشی میتوانند تمامی قسمت های بدن ما را در عملکردها دخیل کرده و موجب شوند تارهای عضلانی تا اندازه ای کشیده شوند که در حرکات معمولی دست یافتنی نیست. با انجام تمرینات، تعداد کاتالیزورهای زیستی(Bioblast) در تارهای عضلانی افزایش یافته ، حجم آنها بزرگتر، چربی عضلات کمتر، نسوج ارتباطی بیشتر و تارهای عضلانی و موی رگهای درگیر در حرکات افزون تر خواهند شد. بنابراین کسانیکه به این تمرینات میپردازند از پوستی روشن و شفاف و عضلاتی انعطاف پذیر و پرقدرت برخوردار بوده  و خوش اندام تر بنظر خواهند آمد. این تمرینات می توانند موجب بهتر شدن قد و قواره کسانیکه خیلی چاق یا خیلی لاغر هستند شود. فرآیند رها سازی مغز و رها سازی اندامهای ورزشی با همدیگر موجب بهبود عملکرد سیستم عصبی شده و بطور همزمان میزان مصرف انرژی در حین اجرای حرکات کاهش یافته و  ATP  در عضلات ذخیره می گردد. بدلیل افزایش ذخیره  ATP در عضلات ، سرعت تجزیه و  ترکیب آن افزایش یافته و بدین لحاظ توانایی افراد در واکنش های سریع و حرکات تند ، بالا میرود و افراد رمز اجرای حرکات سرعتی را بدست آورده و جنبه های تکنیکی و قهرمانی آنها ارتقاء می یابد.
۳- تقویت سیستم گوارش و بهبود عملکرد تنفسی
سیستم گوارشی ما از غدد گوارشی و مجرای گوارش تشکیل شده است. وظایف اصلی آن عبارتند از بلعیدن غذا، گوارش آن، جذب مواد غذایی و دفع فضولات. این کار وابسته به عملکرد ارگانهای مختلفی است و افراد چه  در سلامتی کامل بسر ببرند و چه بیمار باشند، اینکار صورت خواهد گرفت. با این اعمال، انرژی درونی وارد امعاء و احشاء داخلی میشود. تنفس عمیق و طولانی هم باعث حرکت خوب عضلات ناحیه شکم میگردد که اینکار بنوبه خود ، معده و روده ها را بخوبی ماساژ میدهد. در این هنگام غدد گوارشی، ترشحات بیشتری از خود تراویده و در نتیجه مدت زمان هضم غذا کوتاهتر میگردد و جذب مواد غذایی مطلوبتر صورت میگیرد. از اینرو انجام این تمرینات موجب بهبود اشتها و تقویت قدرت هاضمه می گردد. این امر، درمان موثری برای سوءهاضمه ، ناراحتیهای روده ای- معده ای و زخم معده و غیره میباشد. در اجرای این تمرینات لازمست بین حرکات و تنفس، هماهنگی خوبی وجود داشته باشد که در آن صورت، انرژی وارد تمامی اندامها شده، تنفس ها ی سریع به تنفس های آرام مبدل گردیده و عمیق و طولانی خواهند شد. در طی چنین فرآیندی قابلیت انقباض و انبساط عضلات شکم بهتر شده، نیروی کششی بین قفسه سینه تقویت گردیده و سطح تماس مویرگها با حبابکهای ریه افزایش می یابد و ظرفیت حیاتی بیشتر میشود. اگر شما در تمرینات خود پشتکار داشته باشید و بطور مداوم آنها را انجام دهید، مشخصاً ظرفیت حیاتی شما بهبود یافته و هماهنگی خوبی بین حرکات و تنفس هایتان بوجود خواهد آمد. بنابراین قادر خواهید بود مدت زمان بیشتری بطور مداوم کار کنید بدون آنکه خسته شوید. انجام این تمرینات نه تنها از بروز بیماریهای مزمن جلوگیری میکند بلکه راندمان کاری را بطور چشمگیری افزایش میدهد.
۴- تقویت عملکرد قلب و بهبود کارکرد سیستم عروقی
داشتن پشتکار در تمرینات میتواند تارهای عضلانی قلب را بازتر نموده ، دیواره قلب را ضخیم تر، توانایی انقباض و انبساط آن را بهتر، گنجایش و مقدار خون بیرونده قلب در هر ضربان را بیشتر نماید. بعلاوه میتواند انعطاف و استحکام دیواره سرخرگی را بهبود بخشیده و قطر سرخرگهای کرونر قلب را افزایش دهد. این تغییرات موجب عملکرد بی عیب و نقص سیستم عروقی، جذب مواد غذایی توسط اندامهای گوارشی، جذب اکسیژن توسط شش ها و ترشح هورمونی توسط غدد تراوشگر داخلی در بافتها و اندامهای مختلف می گردد. بنابراین در سوخت و ساز بدن موثر بوده و اوضاع داخلی بدن را پایدار می نماید. کسانیکه بطور مداوم به تمرینات تای چی و چی کونگ بپردازند دارای قلبی توانا خواهند بود بطوریکه ضربان قلب آنها در حالت سکون، بسیار کند و در حالت حرکت، مقدار کمی بر سرعت آن افزوده شده و در حالت حرکات تند و پر سرعت، ضربان بالا رفته ولی سریعاً بحالت عادی باز می گردد.
۵- فرو بردن و چرخش انرژی درونی، هموار کردن جینگ لو
جینگ لو (Jing Lu) عبارتست از کانالهای اصلی عبور انرژی حیاتی در بدن انسان. کانالهای جینگ لو با عوامل فیزیولوژیکی و پاتولوژیکی، ارتباط مستقیم دارند. هرچه کانالهای جینگ لو هموارتر باشند، بدن سالمتر بوده و هرچه این کانالها دارای گرفتگی باشند، بروز انواع بیماریها اجتناب ناپذیر خواهند بود. براین اساس ، ” لینگ شو – جینگ بی”  میگوید: ” دوازده کانال ، زمینه ساز زندگی بشر، عامل بیماریها، شروع آموزش و یادگیری و پایان کار می باشند”. همچنین می گوید : ” اراده ، زندگی و مرگ ، دفع بیماریها ، آمیختن انرژی واقعی با نیروهای کاذب، همه مبتنی بر  کانالهای هموار است. هرچند متدهای انجام تمرینات تنفسی تفاوتهایی در روش اجرا دارند ولی اهداف اصلی همه آنها کسب انرژی درونی به میزان کافی و هدایت آن از میان دوازده کانال، نقاط ژوتین (Zhou tian) بزرگ و کوچک ، و نهایتاً دستیابی به هدف پیشگیری و درمان بیماریها، تقویت بنیه بدن و بهره مندی از زندگی خردمندانه است. انرژی حیاتی درونی ، نوعی انرژی زندگی بخش است که درون بدن انسان جاریست. میزان و قدرت این انرژی را میتوان با میزان تندرستی انسان سنجید. هرچند این انرژی با حیات آدمی توام است ولی فراز و فرود آنرا نمی توان از رشد و پرورش پس از تولد انسان جدا کرد. هر چقدر متد تمرینات مناسبتر باشد، انرژی درونی قوی تر و متمرکزتر خواهد بود. لذا شما میتوانید با استفاده از انرژی ژرف تر، بدن خود را تقویت نموده و در مقابل حمله حریفان، محافظت نمایید.  با متدی خاص، تمرینات، حالتی معقول بخود گرفته و منجر به گردآمدن انرژی انسانی فراوان و تکامل، غنا، تقویت و تسلط برآن میشود که نتیجتاً موجب تداوم انرژی در دوازده کانال اصلی و هشت کانال ویژه گردیده و باعث توانمندی کل بدن میگردد. وقتی انرژی درونی تحت کنترل اراده به ناحیه قلب راه می یابد، عصبانیت تضعیف شده و مایع کلیوی گرم خواهد شد. با عبور انرژی از مسیر شش ها، انرژی ریه ها به ناحیه کلیه ها سرازیر شده و در دان تین (Dan Tian)تجمع می یابد. وقتی انرژی از ناحیه کبد گذر میکند خشم و عصبانیت به ملاطفت تبدیل شده و ذهن خردمند به شفافیت گراییده و چشم ها روشن خواهند شد. حرکت انرژی در مسیر طحال، تندرستی و انرژی پس زایشی را با خود بهمراه می آورد و پوست شما صافتر و روشن تر می گردد. با عبور انرژی از رگ های خونی ، دیگر هیچ گرفتگی در آنها باقی نخواهد ماند و عبور انرژی از گیسوان، حواس شما حساس تر خواهد نمود.
متخصصین حفظ سلامتی میگویند : ” وقتی از قلب و انرژی خود در بدن خود برای درمان بیماری ها استفاده کنیم ، امراض چگونه میتوانند درمان نشوند؟ “

آمار سایت

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 84
  • بازدید دیروز: 277
  • بازدید هفته: 648
  • بازدید ماه: 23078
  • کل بازدیدها: 539252
  • ورودی موتورهای جستجوگر: 0
  • تاریخ به‌روزشدن سایت: تیر ۸, ۱۳۹۳
کانال تلگرام
Untitled-3
تنها وب سایت رسمی چن تای چی